מתכננים בניית בית? ייתכן שתזדקקו להיתר מיוחד

מתכננים בניית בית? ייתכן שתזדקקו להיתר מיוחד

תהליך בנייה של בית, מבנה או בעצם של כל תהליך בנייה באשר הוא, הוא לא עניין של מה בכך. לרוב מדובר בעניין מורכב, המצריך בירוקרטיה רבה מהמתכננים וגם לא מעט אישורים. אם אתם עומדים לבנות את בית חלומותיכם בקרוב, כדאי שתהיו ערוכים לכל ההליכים הבירוקרטיים והמנהליים שצריך לבצע, כמו למשל גרמושקה. מה זה גרמושקה ואיך היא יכולה לתת לכם את ההיתר שאתם צריכים? המשיכו לקרוא לכל הפרטים והמידע בנושא.

גרמושקה – מה זה?

כאשר רוצים לבנות מבנים חדשים, או אם רוצים לשנות את המעטפת של מבנים קיימים, יש צורך בקבלת היתר בנייה מהוועדה לתכנון ולבנייה של הרשות המקומית שבה המבנה נמצא. גרמושקה היא תוכנית הבנייה המתארת את הליך הבנייה העתידי, ומגישים אותה לצורך קבלת היתר בנייה. המילה גרמושקה מקורה בשפה הרוסית ופירושה "אקורדיון", ושם זה ניתן לתוכנים מכיוון שהתוכניות והשרטוטים מחוברים ומקופלים בצורה המזכירה אקורדיון. את התוכנית מגישים באופן ידני או מקוון בעידי האדריכל הממונה על הליך הבנייה.

האם תמיד יש צורך בהוצאת גרמושקה?

התשובה לשאלה לעיל היא פשוטה – לא. נכון שרוב פעולות הבנייה מחייבות הגשת גרמשקה לקבלת היתר בנייה, אולם קיימים מצבים שאינם דורשים היתרים כאלה. אם תרצו לבצע שינויים פנימיים בתוך הנכס, למשל, ושינויים אלה אינם משפיעים על החזית או על המבנה שלו, לא תצטרכו להוציא גרמושקה.

מה יש בגרמושקה?

גרמושקה של בניית בית מורכבת משני חלקים. החלק הראשון כולל את פרטי התוכניות ועוד פרטים חשובים כמו מיקום המגרש, שם האדריכל שמגיש את הבקשה, שם בעל המגרש בעלי הזכויות בנכס (בהתאם לרשום בנסח הטאבו) ופרטי המהנדס שאחראי על הבנייה. נוסף על כך יכללו בחלק זה שתי טבלאות – טבלה אחת המפרטת על השטח הנדרש לבנייה כולל שטחי שירות, והשנייה מפרטת את זכויות הבנייה של הנכס (זכויות אלו נקבעו בידי העירייה).

 

 

החלק השני של הגרמושקה כולל את האלמנטים הבאים:

  • תוכנית בנייה מפורטת – כולל מידות השטח המחולקות לפי קומות, תוכנית ממ"ד ועוד.
  • תוכנית חתך – תוכנית המציינת את אורך ורוחב המבנה.
  • תוכניות חזית – תוכנית המציינת את דפנת המבנה, כולל פתחים כמו דלתות וחלונות.
  • מפה טופוגרפית – מפה הכוללת את קווי המתאר של הנכס, חיבורים למערכות ביוב ולתשתיות כמו חשמל, מים, גז, תקשורת ועוד. כמו כן, המפה צריכה להתייחס גם לעצים, לכבישים, למבנים הנמצאים בסמוך וכו'.

הליך הוצאת גרמושקה

כדי להוציא את הגרמושקה, יש תחילה לבקש מהרשות המקומית שבה עתיד להיבנות המבנה את כל המידע התכנוני הקשור למגרש ולזכויות הבנייה שבו, כשם שפירטנו לעיל. בנוסף, יש לצרף אישורים למיניהם מגורמים שונים כמו אישור פיקוד העורף על בניית ממ"ד, אישור כיבוי אש, אישור פינוי פסולת החתום בידי אתר פינוי מורשה ועוד. אם הבקשה היא להיתר בנייה בבית משותף, יש לצרף הסכמה של 66 אחוזים מבעלי הרכוש המשותף.

באילו מקרים יש צורך בגרמושקה?

הוצאת גרמושקה היא עניין בירוקרטי שכמעט תמיד נדרש בהליכי בנייה, כמו למשל בסיטואציות הבאות:

  • הריסת בניין
  • הקמת בניין חדש
  • הצבת מכולות ומבנים ניידים
  • ביצוע חפירות
  • הנחת תשתיות
  • תוספות או שינויים לבניין קיים
  • בניית פרגולות

לסיכום,

אם גם אתם מתכננים להתחיל בהליך בנייה בקרוב, כדאי שתכירו היטב את הבירוקרטיה הכרוכה בכך. זה לא עניין מסובך, אבל חשוב לעשותו על הצד הטוב ביותר כדי לבצע את הבנייה כחוק. בהצלחה!

סגירת תפריט