עסקת שורט: מהי מכירה בחסר?

עסקת שורט: מהי מכירה בחסר?

הרבה אנשים היו רוצים לאמץ את הידע לסחור בבורסה, אבל לא הרבה באמת עושים זאת, אולי משום שהעיסוק בכסף ובגרפים עלול להרתיע את מי שלא מכיר את עולם המושגים הרחב שקל מאוד ללכת לאיבוד בתוכו. מסחר בבורסה הוא למעשה משחק של סוחרים שמטרתם להרוויח כמה שיותר כסף, והם משתמשים בשיטות שונות כדי לעשות זאת. אחת השיטות היא קבלת רווח מירידת מחירים, מה שעלול להישמע מנוגד לאינטואיציה. שיטה זו נקראת "מכירה בחסר" או "עסקת שורט", והיא מאפשרת לסוחרים לשחות נגד הזרם ולהרוויח מירידות. במאמר זה נסביר מהי מכירה בחסר ומהם היתרונות אל מול הסיכונים שהיא מכילה, ונעזור לכם להפיג קצת את הערפל שנמצא סביב נושא המסחר בבורסה.

מהי עסקת שורט?

מכירה בחסר – או עסקת שורט – היא מכירת נייר ערך שאינו נמצא בבעלותכם. המטרה העיקרית של שיטה זו היא להרוויח מירידת מחיר המניה או נייר ערך אחר. סוחרים צופים ירידת מחירים, מוכרים את נייר הערך ואז קונים אותו בחזרה במחיר נמוך יותר כדי להחזיר אותו למלווה.

תהליך המכירה בחסר

  • הלוואת המניה: כדי למכור מניה בחסר, סוחר חייב קודם לשאול את המניות באמצעות מתווך. כאשר הסוחר מבקש, המתווך מאתר את המניות ומשאיל אותן לסוחר.
  • מכירה וקנייה חוזרת: ברגע שהסוחר לווה את המניות, הוא מוכר אותן בשוק הפתוח במחירן הנוכחי, כשההכנסות ממכירה זו מוחזקות בחשבון הסוחר. לאחר מכן הסוחר עוקב אחר מחיר המניות וממתין שהוא ירד, וכשהוא מאמין שהמחיר נפל מספיק, הוא קונה אותן בחזרה בשוק הפתוח. פעולה זו ידועה בשם שורט קאברינג.
  • החזרת המניה: לאחר רכישה חוזרת של המניות שהושאלו, הסוחר מחזיר אותן למתווך ולמעשה סוגר את פוזיציית השורט. אם הכול הלך כמתוכנן והסוחר מכר את המניות במחיר גבוה וקנה אותן בחזרה במחיר נמוך יותר, הוא הרוויח מן ההפרש.

 

היתרונות של עסקת שורט

  • רווח מירידת מחירים: היתרון העיקרי של מכירה בחסר הוא היכולת להרוויח מירידת מניה. בשוק דובי, כאשר יש עודף מכירות ושערי ניירות הערך יורדים, וכן בתקופות של אי ודאות כלכלית, מכירה בחסר יכולה להיות שיטה משתלמת.
  • הגנה על תיק ההשקעות: משקיעים משתמשים לעתים קרובות במכירה בחסר כגידור מפני הפסדים פוטנציאליים. עסקת שורט יכולה לקזז הפסדים צפויים בתיק ההשקעות שלכם, כך שגם אם תפסידו במקום אחד, תרוויחו במקום אחר במקביל.

הסיכונים של עסקת שורט

  • הפסדים פוטנציאליים בלתי מוגבלים: כאשר אתם קונים מניה לטווח ארוך, ההפסד הפוטנציאלי שלכם מוגבל בסכום שהשקעתם. לעומת זאת, למכירה בחסר יש הפסדים פוטנציאליים בלתי מוגבלים. אם מחיר המניה ממשיך לעלות לאחר שביצעתם שורט, ההפסדים שלכם יכולים להיות אינסופיים.
  • שורט סקוויז: שורט סקוויז זה תהליך של עליית מחיר חדה של מניה, שמוכרי השורט נאבקים לכסות את הפוזיציות שלהם על ידי קנייתה בחזרה. הבהלה הזו לקנות מעלה עוד יותר את מחיר המניה, וגורמת לעוד יותר מוכרים בחסר לקנות בחזרה. זה יכול להוביל לעליות מחירים מהירות וגדולות, ולגרום להפסדים גבוהים למוכרים בחסר.
  • תשלומי דיבידנד: אם המניה המושאלת משלמת דיבידנד בזמן שהיא בחסר, מוכרי השורט אחראים לשלם את הדיבידנד לאדם או לגוף שממנו הם לוו את המניה.
  • רגולציה והגבלות: כללים והגבלות מסוימים חלים על מכירה בחסר. לדוגמה, כלל Uptick קובע כי ניתן לבצע שורט על מניה רק על עלייה, כלומר כאשר תנועת המחיר האחרונה שלה הייתה כלפי מעלה, ולכן מומלץ להתעדכן בתנודות המניות הזמינות בבורסה באופן תמידי.

עוד על שוק ההון

שוק ההון מכיל עולם מושגים רחב ומגוון, ויחד איתו גם אפשרויות רבות של קנייה ומכירה, ומה שפירטנו במדריך זה הוא רק קצה המזלג. אם העולם של שוק ההון מעניין ומרתק אתכם אבל עדיין נשארתם מבולבלים מדי לגביו, אולי שווה לברר לימוד מקצועי, להשקיע בידע שלכם ולהניב תוצאות רווחיות לטווח הארוך. כך תוכלו להיות בטוחים יותר בידע שצברתם, לעשות את הצעד הראשון ולהתחיל להשקיע כשאתם מוכנים וערוכים לכך הרבה יותר.

לסיכום

מכירה בחסר היא שיטה אחת מני רבות של סוחרים להרוויח כסף כחלק ממסחר במניות, והיא כוללת רבדים רבים שחשוב מאוד להכיר לפני שבוחרים להשתמש בה. עסקת שורט דורשת יכולת להסתכל קדימה כדי לחזות ירידות מחירים, לצד יכולת להבין את הסיכונים ולהיערך אליהם בהתאם. אם תדעו להשתמש בה בתבונה תוכלו לסגל לעצמכם יתרון ייחודי שיעזור לכם להרוויח יותר ולהגן מפני הפסדים במקומות אחרים. זכרו שכל מהלך שתעשו במסחר בבורסה יכול להשפיע על הרווח או על ההפסד שלכם, ולכן חשוב תמיד להיות זהירים וחכמים.

סגירת תפריט