אנרגיה מתחדשת – איך זה עובד והאם אפשר להרוויח מזה?

אנרגיה מתחדשת – איך זה עובד והאם אפשר להרוויח מזה?

כיום, אנו צרכני אנרגיה גדולים מתמיד. המין האנושי משתמש במגוון מקורות אנרגיה, להיקף צרכים גדול מתמיד. אלא שאנרגיה זו עולה לנו לא מעט כסף והיא בחלקה אנרגיה ש"מתכלה". מה זה אומר בעצם? ומה זו אנרגיה "מתחדשת"? כיצד "עובדת" אנרגיה מתחדשת והאם אפשר אפילו להרוויח ממנה?

"אנרגיה מתחדשת"

מה היא אנרגיה מתחדשת? "אנרגיה מתחדשת" היא אנרגיה ממקור טבעי, שמעביר לנו אנרגיה באופן רצוף. כתוצאה מכך, סוג אנרגיה זה אינו נגמר. מבחינתנו כצרכנים, ניתן לומר שהוא "מתחדש" כל הזמן. הכוונה למשל לאור השמש, ממנו ניתן להפיק אנרגיית חום לדודי שמש למשל ואין זה משנה כמה נשתמש באנרגיה המגיעה – היא תמשיך להגיע.

דוגמה נוספת, היא התקנת פאנלים סולאריים (ראו מידע נוסף בנושא התקנה של לוחות סולאריים כאן) לשם ייצור קבוע של חשמל. זאת, בשונה למשל מבלון גז לבישול, אשר האנרגיה הפוטנציאלית שבו נגמרת בהדרגה לאחר רכישתו, עם השימוש. ישנו היגיון ברור בנושא האנרגיה המתחדשת, בשונה מצריכת אנרגיה שמחסלת בהדרגה את מקורותיה, כולל הטבעיים.

כיצד הטכנולוגיה עובדת

אנרגיה מתחדשת נוצרת בהתאם לתנאי המיקום הגיאוגרפי שבו נמצאים. אם אנחנו באזור שטוף שמש – תאים סולאריים. באזור עם רוחות חזקות – מערכות שמפיקות חשמל מתנועת האוויר וכן הלאה. אפילו את תהליכי הגאות והשפל בחוף הים, ניתן לרתום לטובת ייצור אנרגיה מתחדשת. את האנרגיה שמופקת ניתן לצרוך מיידית או לצבור בדרכים שונות, לשימוש עתידי. הצבירה גם מספקת פתרון נוח, עבור זמנים שבהם מקור האנרגיה הטבעי נחלש. ישנו גם יחס מסוים, בין זמינות האנרגיה לבין הצורך בה. בקיץ למשל, צריכים יותר חשמל (לקירור), אך יש גם יותר שמש ממנה ניתן להפיק את החשמל.

האם אתם יכולים להרוויח מזה?

יש דרכים רבות להרוויח מאנרגיה מתחדשת. עבור אנשים פרטיים, אחת הנפוצות שבהן, שהשימוש בה מתרחב בהדרגה גם בארץ, היא התקנה של לוחות סולאריים. ההתקנה מתבצעת לרוב על גגות, מאחר שזה הוא שטח זמין, אשר לרוב לא מנוצל באופן מלא. ראשית, ישנו החיסכון שאתם עשויים להשיג, בצמצום הוצאות החשמל שלכם. שנית, את עודפי החשמל שהלוחות הסולאריים שלכם ייצרו, תוכלו למכור! בעבר, בשיטת "מונה נטו" של חברת החשמל, היה מדובר על קבלת זיכוי ממנה בחשבונות החשמל שלכם. כיום, חברת החשמל משלמת על העודפים שמוכרים לה.

חשוב לדעת

נושא האנרגיה המתחדשת וגם השימוש הפרטי בכך, הולך ומשתפר עם השנים, בקצב גבוה. טכנולוגיית הפאנלים הסולאריים מתקדמת בהתמדה, כך שמאותו שטח פאנלים ניתן לייצר יותר חשמל (שיפורי נצילות). גם מחירי הפאנלים יורדים בהדרגה – עובדה שמעודדת התקנה פרטית שלהם. כמו כן, הבירוקרטיה בנושא זה הולכת ופוחתת, מאחר שהממשלה מעודדת את נושא האנרגיה המתחדשת בדרכים שונות. בין השאר, כיצרן חשמל פרטי תקבלו הקלות שונות לגבי הצורך בפתיחת עסק ולגבי הצורך בתשלום מיסים, כל עוד הכנסתכם השנתית מכך לא עולה על 24,300 ש"ח. תחזוקת הפאנלים הסולאריים היא פשוטה יחסית, מאחר שמדובר במערכת די פשוטה (בעיקר פאנלים, בקר טעינה ומצברים). פיזית, מדובר במערכת שדורשת ניקוי אבק מדי פעם וכן להבטיח שאין בסביבתה דברים שעלולים לפגוע בה (כמו חפצים נוספים שמותקנים על הגג) או לחסום את אור השמש (צמחיה למשל). מבחינה חשמלית, דרושה לא יותר מבדיקת מהנדס חשמל פעם בשנה.

לסיכום

אנו חיים בעידן, שבו שימוש מתוחכם באנרגיה מתחדשת מגיע גם לצרכן הפרטי, אפילו אנרגיית מים (למרות שרמת הניקיון שלה מוטלת בספק) כדאי לנצל זאת או לכל הפחות, לעקוב אחר ההתפתחויות!

סגירת תפריט