סטודנטים לרפואה? 5 מחלות תינוקות שכדאי לכם להכיר

סטודנטים לרפואה? 5 מחלות תינוקות שכדאי לכם להכיר

לא משנה באיזה שלב אתם נמצאים בלימודי הרפואה שלכם, כנראה שכבר הספקתם להבין שרפואה היא תחום רחב ביותר ומרתק מאוד. בין היתר, חשוב מאוד להכיר מחלות שונות, לרבות מחלות ילדים ומחלות האופייניות לתינוקות. אז אילו מחלות תינוקות כדאי שתכירו? כל הפרטים במאמר הבא.

צהבת תינוקות

אחת המחלות הנפוצות בתינוקות היא צהבת ילודים, או צהבת תינוקות – מחלה המופיעה בדרך כלל בכ-60% מהילודים ובכ-80% מהפגים. לרוב, היא מופיעה ביום השלישי לאחר הלידה ויכולה להיגרם כתוצאה מסיבות שונות: חוסר באנזים G6PD, אי התאמה בסוגי הדם של התינוק והאם, התייבשו ועוד. המחלה גורמת לעורו של התינוק וללחמיות בעיניו להצהיב, והוא יכול לסבול מישנוניות ומקשיי האכלה. עם זאת, מדובר במחלה שעל פי רוב היא אינה מזיקה ולא מדבקת, אם כי יש צורך בבדיקת רופא בכל מקרא. תוכלו לקרוא בהרחבה מידע על צהבת תינוקות באתר "איך גדלת", אחד מאתרי הידע המקיפים ביותר בנוגע להתפתחות ילדים, הורות וגידול ילדים.

מחלת הפה והגפיים

מחלה נוספת השכיחה בעיקר בקרב ילדים ותינוקות היא מחלת הפה והגפיים. לרוב, הציבור נוטה להתבלבל בינה לבין מחלת הפה והטלפיים, אם כי האחרונה היא מחלה המופיעה בבעלי חיים בלבד. מחלת הפה והגפיים היא מחלה מידבקת מאוד ונגרמת על ידי נגיף בשם קוקסאי A. היא מועברת מאדם לאדם על ידי מגע בין נוזלי גוף, כמו רוק או נזלת ואף על ידי מגע עם משטחים המזוהמים בהפרשות שמקורן באדם הנגוע במחלה. במקרים רבים המחלה תופיע בקרב תינוקות או בפעוטות, אם כי גם מבוגרים יכולים לחלות בה. החולים במחלת הפה והגפיים יחוו תסמינים העשויים להימשך בערך כעשרה ימים, כמו חום, חוסר תיאבון, כאב גרון ופריחה על ועל ריריות הפה.

דלקת בדרכי השתן

דלקת בדרכי השתן היא מחלה שלרוב איננה מזוהה עם ילדים ותינוקות, אך הם בהחלט יכולים ללקות בה ומצב זה מצריך טיפול מהיר, במיוחד בעקבות החשש שהדלקת תתפתח אל דרכי השתן העליונות. במצב של אבחון דלקת בדרכי השתן, נהוג לטפל במתן אנטיביוטיקה ובמקרים מסוימים אף יש צורך באשפוז. תסמיני המחלה יהיו בדרך כלל חום גבוה, אי שקט, חוסר תיאבון, הקאות וכאבים בעת מתן שתן.

 

 

אטופיק דרמטיטיס

אסתמה של העור, הידועה גם בשם 'אטופיק דרמטיטיס' היא מחלה דלקתית כרונית של העור, המתחילה בדרך כלל בגילאי הילדות. למעשה, היא פוגעת בכ-10% עד 20% מכלל התינוקות והילדים ברחבי העולם, ומתבטאת בתפרחות בעור, גרד, יובש של העור ועוד. אצל תינוקות, הפריחה תופיעה בעיקר בפנים ובאזור הקרקפת, ולעתים גם בגפיים. כ-40% מהילדים והתינוקות ימשיכו לסבול מהמחלה בדרגת חומרה כזו או אחרת גם בגילאי הבגרות.

חום

אחד התסמינים הנפוצים ביותר שתינוק נלחם במחלה כלשהי הוא עליית חום הגוף. על אף שלא מדובר במחלה כשלעצמה, חום גבוה של מעל 38.5 אצל תינוקות רכים יכול להיות מסוכן ביותר, במיוחד בחודשיים הראשונים לחייו של התינוק. בחודשים מתקדמים יותר, חום יכול להעיד על לחימה של הגוף בחיידק או בנגיף, ויש להעניק טיפול רפואי בהתאם לאבחנה.

סיכום

לסיכום, רפואה הוא אחד התחומים הכי רחבים שיש, ולכן כסטודנטים לרפואה חשוב שתלמדו על המחלות השונות הנפוצות בקרב תינוקות, במיוחד אם אתם שוקלים להיות רופאי ילדים. שיהיה בהצלחה!

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד

סגירת תפריט