שירות החדשות של פייסבוק: האם זה יהווה תחליף לאתרים הגדולים?

שירות החדשות של פייסבוק: האם זה יהווה תחליף לאתרים הגדולים?

פייסבוק ממשיכה לפתח שינויים, לאופן הצגת החדשות במסגרת האפליקציה שלה. כחלק משינויים אלה, היא החלה לנסות באוקטובר 2019 עם קבוצת משתמשים בארה"ב, את מה שהיא מכנה בשם Facebook News. אין ספק כי פייסבוק היא ענקית בתחומה וכל שינוי שהיא עושה נבחן בשבע עיניים ועשוי להיות משמעותי לרבים. כיצד ישפיעו שינויים אלה בנושא החדשות על אתרי החדשות השונים, בארץ ובעולם? האם פייסבוק תספק להם תחרות משמעותית? אלה כמה נקודות מפתח, בניסיון לתת לכך מענה:

כוחו של הרגל

כפי שאנשים רבים רגילים לבדוק בתדירות גבוהה מה חדש בפייסבוק, כך רבים גם רגילים לבדוק עדכוני חדשות. אלא שההרגלים הללו, מתייחסים לא רק ל"מה" בודקים, אלא במידה רבה מאוד גם ל"היכן" – היכן בודקים זאת?

לדוגמא: מבין אינספור ערוצי הטלוויזיה, אנשים צופים לרוב רק באוסף ערוצים מצומצם. באופן דומה, אנשים לרוב יתעדכנו בחדשות, בעזרת אתר חדשות מוביל ועדכני ולעתים באתר או שניים נוספים. כך שלפני הכול, פייסבוק תצטרך להרגיל אותנו להתייחס בכלל לעדכונים שהיא מכניסה. מאחר שישראלים די "מכורים לחדשות", גם ההרגלים שלנו בנושא זה חזקים למדי. לא יהיה קל לפייסבוק לשנותם.

מרגיזה את המתחרים

החדשות שפייסבוק מציגה לקוחות ממגוון מקורות פופולאריים ולא שנויים במחלוקת (שמא יתלונן מישהו על "פייק ניוז"). לדוגמא: וושינגטון פוסט, וול סטריט ג'ורנל והניו יורק פוסט. אלא שככל שאנשים יתרגלו לצפות בחדשות בפייסבוק, כך הם פחות ייכנסו ישירות לאתרי חברות החדשות האלה. אותן חברות מודעות לכך ולא שותקות בנידון, כך שפייסבוק מהווה לא רק תחרות כלפיהן, אלא גם מטרה למהלכים שונים מצידן. מצב כזה, לרוב מגיע לאיזון חדש כלשהו בין החברות, אבל ברור שזו לא בדיוק התחלה ברגל ימין לפייסבוק.

פייסבוק חדשות

לא יצרנית חדשות

Facebook News הוא בעיקרו שירות ריכוז, סינון והצגת חדשות. הוא איננו שירות חדשות בפני עצמו. כלומר, פייסבוק לא כותבת בעצמה את הידיעות החדשותיות. השירות מאפשר לבחור ממקורות שונים לחדשות ולקבל מהם באופן מרוכז ידיעות חדשותיות, כאשר הן מתפרסמות. הוא אף מציע מקורות חדשות וידיעות חדשותיות נוספות, בהתאם לניתוח הרגלי קריאת החדשות של המשתמש. כל זאת, במסגרת אפליקציית פייסבוק הקיימת.

הכול במרחק קליק

כידוע, ברשת האינטרנט המתחרים נמצאים רק "במרחק קליק" ממך. הדבר נכון, גם כשמדובר בענקיות דוגמת פייסבוק. לא רק אתרי חדשות יש בשפע, אלא גם פתרונות לריכוז חדשות ממקורות שונים, שזמינים במבחר גדול ומסוגים שונים.

מגוון חדשות מוגבל מראש

מבחינת הצעת ידיעות חדשותיות נוספות, פייסבוק משתמשת גם במיון אנושי, לבחירה מתוך החדשות הבולטות. מה שעובדים אלה בוחרים, קרוב לוודאי שלא יחרוג בשום אופן מתכתיבי ה"פוליטיקל קורקטנס". אז יש מי שזה מאוד מתאים להם ויש מי שלא.

לסיכום

ברור ששירות החדשות של פייסבוק לא יחליף אתרי חדשות ברחבי העולם, אם כי הוא אולי יצמצם מעט את השימוש הישיר בהם.ב

סגירת תפריט