יש לי רעיון לאפליקציה מדהימה. איך ממשיכים מכאן?

מי מאיתנו לא חלם על יצירה של אפליקציה? הרי כל אפליקציה שהצליחה בגדול התחילה מצורך כלשהו, הפכה לרעיון והתפתחה לחזון.
משתמשים בטלפון חכם חושבים כי ניתן למצוא לכל צורך פתרון ולהמציא איזו אפליקציה, שתהיה נוחה, חסכונית בזמן, שתעזור לנו להעביר את הזמן... ואכן היו רעיונות רבים שהגיעו אל חנויות מקוונות לאפליקציות, ומשם הורדו בהורדות המוניות לסמרטפונים.

                               

הדרך מלידתו של רעיון ועד להפיכתו לאפליקציה עם הצלחה מסחררת יכולה להיות חד- או דו-מסלולית. אך בשניהם המזל משחק תפקיד חשוב:
  • מסלול של הסתכנות – שכולל קפיצה למים העמוקים, התחלה בפיתוח אפליקציה בלי תכנון ובדיקה עסקית מראש.
  • מסלול אחראי – שיש בו תכנון עסקי הבודק ברצינות את הצורך, וכולל חקר שוּק ותחרות לפני שיוצאים לדרך.
מסלול של הסתכנות: לא חסרים סיפורי גבורה על יזמים שילדו אפליקציה יום למחרת הרעיון ומצאו דרכם לתהילה. לאמתו של דבר בדרך כלל מסלול זה גדוש סיפורים שנגמרים בלא כלום: יזמים חדורי כישרון שיוצאים מהר לדרך אך ההצלחה בורחת מהם בגלל כשל שלו היו יודעים עליו מראש לא היו נתקלים בו. במקרים רבים לא מבוצעת בדיקת היתכנות עסקית למיזם.
יזמים רבים חושבים כי היות והרעיון שלהם עוד לא הגיע לחנות האפליקציות אז כדאי לקפוץ למים הקרים. טעות שעולה להם ביוקר!
 
                                                

המסלול האחראי: עד שמתחילים בפיתוח עוברים כמה שלבים.
שלב 1: בדיקה ראשונית של היתכנות
אפשר לבצע תהליך זה לבד על-ידי חיפוש מידע במנועי חיפוש. ניתן לאסוף מידע, ולברר אם מישהו כבר המציא את האפליקציה או שהיא בלעדית לכם. שאלות נוספות תהיינה על גיוסים חדשים בשדה,  איסוף כתבות על הנושא, ובירור על גודל השוק ועל הפוטנציאל המסחרי שלו.
מומלץ לבקש מאנשים בעלי עניין שאתם מכירים (ולא לשכוח להחתים אותם על טופס סודיות) את דעתם על הצורך ועל הפתרון. דעה אישית בלבד אינה מספיקה כאבן בוחן לבדיקה.
יכול להיות שתגיעו למסקנה שכדאי להמשיך ושצריך גם עזרה מקצועית. ייתכן שתחליטו להפסיק בשלב זה.
 
שלב  2: בדיקה עסקית ומקצועית של היתכנות
התהליך המקצועי במקרה הראשון כולל היתכנות עסקית עם ניתוח קפדני של ההיתכנות הטכנולוגית, הגדרה של שוק ושל מתחרים, ההיתכנות הכלכלית והכנת המודל העסקי, פילוח קהל יעד ומהו הצורך שלו. חברת הייעוץ תיתן את המלצותיה.
בשלב הזה אפשר לשדרג את ההיתכנות ולהפוך אותה לתכנית עסקית או שמראש לקבל תכנית עסקית שמתחילה בהיתכנות.
בשלב זה אולי תגיעו למסקנה שכדאי להמשיך הלאה לשלב הבא אך אולי גם תחליטו לחדול מהמיזם.
 
שלב 3 ו-4: הכנה של תוכנית עסקית
מכאן ניתן לתעדף את השלבים הבאים או להמשיך בשניהם במקביל, אבל חשוב מאוד שתכינו תכנית עסקית עם תיאור מדויק של המוצר.
 
התוכנית העסקית היא רשימת ה'עשה' של המיזם. הנושאים המרכזיים מסודרים בתוכנית בהרמוניה ונותנים ליזמים תכנית עבודה ותשקופת טובה על המצב. בין היתר התכנית כוללת למשל תקציר מנהלים, פרטים למשקיעים על המיזם ועל היזמים, מהו המוצר, מהו השירות, חקר השוק, דרכי פעולה, אל"ף-בי"ת שיווקי, כוח אדם ותכנית כספית שלמה.
 
שלב 3 ו-4: הכנת האפיון לאפליקציה
שלב שאפשר לבצע באופן עצמי, אם קיים ידע דרוש, או לקבל עזרה מאנשי מקצוע. שלב של הפיכת החזון למסמך עם אפיון מקצועי. האפיון המקצועי לאפליקציה יכלול איורים של השלב הסופי עם המסכים שמופיעים באפליקציה, עם תרשימי זרימה בשביל העמודים עם הפונקציונאליות ועם הסברים ברורים.
 
שלב 5: הכנה למפגש עם משקיעים
היזמים, בעצמם או בסיוע מקצועי, מכינים את הכלים הדרושים ליצירת קשר עם משקיעים פוטנציאליים (כולל עם קרנות הון). במונח 'כלים' מדובר על:
  • Teaser (One Pager) – תקציר מנהלים קצרצר המשוגר למשקיעים פוטנציאלים.
  • מצגת שמיועדת למשקיעים – מייצגת באופן משכניע את התכנית העסקית בפני משקיעים או נשלחת אליהם.
  • תוכנית עסקית –נועדה לשלבים מאוחרים מול המשקיעים.
  • סירטון – עשוי להואיל אך גם להזיק. רצוי שיהיה באיכות טובה.
 
שלב 6: קביעה של פגישות אסטרטגיות
כעת יש בידינו כלים נאותים למשקיעים, הטובים לא פחות גם כדי למשוך שותפים אסטרטגיים, מנהיגי דעה ואולי גם עובדים לעתיד.
חשוב להתכונן לקראת הפגישה עם המשקיעים ולשלוט מקצועית ואישית בידע, כי נוסף לרעיון שעומד כאן למבחן גם האופי של היזם יעמוד בפגישה למבחן.

המאמר באדיבות:

גורן פתרונות עסקיים - חברת בוטיק לייעוץ עסקי המנוהלת על-ידי שלומי גורן.

לקבלת מידע נוסף, להרשמה לסמינרים, ולייעוץ ראשוני חינמי -
כנסו לכאן או חייגו 
072-228-1634

 

פרסום תגובה
    
  פרסם תגובה